Svartsurbær og eplemos og gelé

Svartsurbær også kalt aroniabær er full av antioksidanter, veldig sunne bær. Derfor må jeg jo benytte meg av de bærene,  når jeg har de i hagen. Det blir ganske mye bær på trærne mine, så jeg har jo litt tidligere også laget syltetøy av bærene. Men,  alle bærene blir ikke modne samtidig, men nå plukket jeg inn de siste.

De må renses, D.v.s ta av stilkene og så vasker jeg de. Og siden det passer slik at jeg tar inn epler på samme tid, har jeg blandet litt.

Og epler er også sundt,  så vi kan si at jeg har laget vinterens medisin.

Jeg brukte 2 kg Svartsurbær og 2 kg epler i dag. Og så hadde jeg på en liter med vann, så lot jeg alt stå i gryten på ovnen og putre en god stund.

Jeg pleier å legge eplebåtene i en bolle med vann med sitron i.  Så blir de ikke så brune, hvis det tar litt tid å få skrelt eplene. Lurt triks når man lager Eplekake også. I dag brukte jeg det vannet i gryta.

Når blandingen er ferdigkokt, silte jeg av væska.

Jeg hadde væska i en gryte og fruktmassen i en annen gryte. Fruktmassen moste jeg med en stavmikser.
Så tilførte jeg sukker i mosen og kokte det opp før jeg hadde det på varme glass.

Saften tilførte jeg også sukker,  1 liter sukker til 1 liter saft. Og kokte det en stund, før jeg tok gelé prøven.(ta en spiseskje saft (gelé), på en tallerken,  og la gele’en avkjøles helt. Trekk fingeren igjennom gele’en. Da kjenner du om gele’en er stiv.)

Det ble en god del ut av dette også.

Pause midt på dagen.

I går syltet jeg igjen og det blir selvfølgelig et blogginnlegg,  men nå har jeg tenkt å fortelle om pausen jeg hadde først.

Jeg laget meg en kopp sjokolade og gikk ut i sola forann huset.

Tok en velfortjent pause fra all epleskrellinga og deilig å kjenne på høstluften når sola skinner.

Blir det fint eller? Å farge er meditativt, for da tenker man ikke på så mye annet.

Laget meg også en bukett i vasen, som jeg tok med meg inn etterpå.

Nå har det siste hobbybladet kommet også, neste bok er mer Skappelstrikk.

Noen fine blomster i hagen enda.

Godt å nyte de siste solstrålene før vinteren.

Fargespill i fjellet.

Det var et aldeles fint vær søndag, og vi reiste en tur opp på fjellet.

Tok en del bilder med fine høstfarger.

Mose på bakken.

Gule fine høstblader.

Høstfjellet i klarvær og sol er flott.

Dette ble mange naturbilder, men det var så fint på fjellet i dag.

Høsten er en av våre 4 årstider og vi er heldige som har denne variasjonen. Alle årstidenene er like flotte. Og nå er det denne fargerike tiden vi har før alt blir helt hvitt.

På hytta.

Nå er vi på hytta og det er klarvær og kjølig. Ser ut som det er fullmåne snart, så vi måtte gå ut i mørket og “være” litt.

Det var stjerneklart og månelyst ute.

Det var 0 grader på morgenen, så det begynte å haste med å få opp resten av potetene.

Så nå er alle potetene blitt tatt opp og vinteren kan bare komme. Det har vært en kald, rar sommer,  så det var veldig mye settepoteter kan man si. Mye småpoteter.

Da jeg var ferdig med utarbeidet, rakk jeg å tegne litt også. Og sånn ble det.

Innhøsting.

Det føltes såpass kaldt ute og så skal det bli finvær/klarvær i helgen og da var jeg redd det skulle bli kaldt om natta.

Så da bestemte jeg meg for at eplene var det kanskje lurt å ta inn nå.

Jeg fant meg en gardintrapp for å få ned de eplene som hang litt høyt.

Utsikten fra oppi høyden.

Det var en del vinterfrukt, disse eplene tåler å stå litt og det er bra, for det ble litt mye på en gang.

Her ser dere innhøsting min av epler.

Som dere ser er det to forskjellige sorter epler.

Så plukket jeg inn resten av Svartsurbærene mine også. Så nå kan frosten komme.

Håndarbeids veske.

Jeg har fått meg en ny fin høstveske. I min overraskelse pakke som kom til meg i posten i går.

Den hadde fine høstfarger i en sennepsgul farge med brune og røde blader. Den var laget av et materiale som tåler vann og var akkurat passe stor. Den kunne brukes som en håndarbeids veske, som her på bilde. Men, jeg har fått meg ny håndveske.

Det fulgte også med en saks og den lå i et etui i samme stoff som vesken.

Itillegg var det også med et etui med heklenåler og strikkepinner. Så nå er det bare å sette igang med høstens håndarbeids prosjekter.
Blir du nysgjerrig på hvor jeg har fått disse produktene fra, kan du gå inn på Hobbyklubben.no

Siden jeg har tenkt å fargelegge i helgen, har jeg nå pakket det med meg i veska. For jeg drar på hytta, og har tenkt å fortsette å fargelegge der.

Her ser dere det første kortet som har blitt fargelagt.

Ha en fin helg og god høstferie for de som har det.

Overraskelse i posten.

Da jeg i dag gikk i postkassa og der lå det en pakke til meg, håndskrevet med mitt navn på. Jeg veit ikke om dere kan kjenne gleden som jeg får da? Men, en overraskelse i posten gleder veldig i hverdagen. Spenningen med hva som er oppi.

Og overraskelsen var ikke mindre da jeg så hva det var,  hurra,  det var fra Hobbyklubben. Der i pakken min lå bl.a en bok fra Fam Irvoll – Hysj jeg fargelegger postkort,  en morsom, ny hobby som alle kan gjøre, når som helst, hvor som helst.

Fam Irvoll – er en Norsk moteskaper som er kjent for sine kreasjoner for kvinner. Som nå også illustrerer alt fra plakater og barnebøker til malerier og sengetøy.

Den nye trenden nå er å fargelegge hennes motiver, det selges bøker man kan kjøpe hos Cappelen Damm /Hobbyklubben og i dag har jeg fått boken – Hysj, jeg fargelegger postkort – 20 stk forskjellige motiver.
Så nå skal  i hvertfall jeg slippe kunstneren løs i meg og ta frem fargeblyantene og kose meg med dette.

Det blir nok mange meditative stunder med fargeblyantene. Fint å drive med når en trenger å koble ut fra hverdagens mas og kjas. Og så kan jeg overraske 20 personer med et selvfarget kort i posten med noen hyggelige,  positive ord som igjen vil glede på samme måte som jeg idag ble gledet, da jeg fikk en overraskelse i posten.

Gjør noen glad du også,  det vil igjen slå tilbake og da blir vi alle glade. Da skaper vi en bedre og gladere verden.

Hva det andre var i pakken skal jeg komme tilbake til i et annet innlegg og jeg vil også vise dere seinere hvordan kortene mine blir, da de blir fargelagt, så hyggelig om du titter innom igjen.

Kalles Eplekake.

Her kommer oppskriften på Eplekake først liten kake til kakeform 24 cm.

150 g Hvetemel
1/2 dl hakkede mandler
2 1/2 dl fløte
2 ts sukker

Jeg hadde lyst å bake en langpanne kake i dag,  da jeg skal ha den med i barnehagen. 3 doblet jeg oppskriften. Så her kommer oppskriften, til langpannekake.

450 g hvetemel
6 ss sukker
Kanel
1 1/2 dl hakkede mandler

Bland alt det tørre sammen. Smuldre i smøret. Tilsett halvpiskede egg og rør deigen godt sammen. Ha deigen i langpanneform ( eller vanlig oppskriften 24 cm kakeform). Skrell og del eplene i båter. Fordel eplene i deigen og dryss på sukker, kanel og hakkede mandler.
Stek kaken i 180 grader i 30 minutter.
Jeg måtte ha den langpannekaka i ovnen litt lengre, kanskje ca 45 min.,  lurt å kjenne etter om den er ferdig stekt ved å stikke en pinne nedi kaken, hvis det ikke henger røre igjen på pinnen er den ferdig.
Server kaken lunken med pisket krem til.

En ny høstuke.

Mandag og ny uke, nye muligheter.

Det er deilig å starte uken litt rolig.

Selv om vi skriver 21.september i dag og en virkelig kan kjenne på høsten nå. Står det fremdeles noen fine blomster ute.

Harmonien og den gode rytmen i livet bestemmes også av stillheten og pausene.

September er fårikål tid, så i dag skal jeg lage det til middag, spise det med nypoteter som vi selv har tatt opp. Mmm gleder meg.

Men akkurat nå har jeg en stille stund for meg selv hjemme forann symaskinen. Før det går mot ettermiddag og de andre kommer hjem fra jobb og fårikål middagen står klar.

Jeg har 3 stoler på kjøkkenet som trenger nytt trekk, og da prøver jeg å sy isammen noe, bruker min kreativitet. Ingen som har likt. Kanskje ser det hjemmesnekret ut, men jeg setter min personlige preg på mitt hus. Sånn er det bare.

Dessuten er det altfor mye bruk og kast i dag, så å bruke stoffer jeg har liggende til å fornye med, så jeg kan fortsette å bruke stolene litt til ser jeg på som miljøvennlig. Ha en fin ny høstuke du også.

Høstfjellet.

I dag har sola tittet fram igjen og turen vi har hatt oppe i Rondane ble veldig fin.

Fine høstfarger, mye vann i bekker og fjellvann, da det har kommet mye regn i det siste.

På stabburstrappa på Sollia Gjestegård.

Kaffirast på Rondetunet.

Fine Dådyr.

Vi stoppet på et utsiktspunkt hvor vi kunne se mange fjelltopper.

Det var regne maleriet og stå der og se.
Det er også en maler som har malt fjelltoppene.

Veien vi kjørte på i dag er en nasjonal turistveg og vi så bl.a. Fjelltoppene Storronden (2130). Rondvasshøgda (1923), Rondeslottet (2178), Nørdre Smedhamran (1898), Midtronden (2060), og Høgronden (2114).

Fine gule høstfarger.

Vi kom ned til Folldal og Alvdal. Kjørte så RV.3 ned til Koppang igjen. Det ble en lang runde.