Makaroni og pølser.

Det finnes et stort utvalg av pølser i handelen. Felles for alle er at de inneholder ca. 10 % proteiner, ca. 20-23% fett og 6 % karbohydrater. For at pølsemiddagen ikke skal bli for fettrik, bør den serveres med rikelig magert tilbehør som poteter, makaroni, ris, grønnsaker.

250 g makaroni
1 krydermål pepper
1 kryddermål muskat
200 grader i 30 minutter

• Kok makaronien knapt mør. Hell av vannet. Skjær pølsene småbiter. Visp sammen egg og melk med gaffel. Bland alle ingrediensene og fyll i en lav ildfast form. Stekes på nederste rille i ca. 30 minutter. Serveres med grønnsaksalat.

Fine august kvelder.

Denne helgen har vi nytet ute på vår nye terrasse. Det har vært kun 4-5 grader om natta og det ligger litt høst i lufta. Men på dagene har sola skint og den har varmet godt, selv om en liten vind fra nord har ligget i luften.

Jeg har tatt med meg en del av mine selvsådde planter og de står fint her på terrassen.  Her er en squash plante.

Og her er en av tomatplantene.

Gresskarplantene står også fint, selv om jeg ikke tror at gresskarene blir så store.

Her står de på rekke og rad, sånn ble det i år. De har vært med på flyttelasset.

Ser stjerner.

Når jeg legger meg om kvelden ser jeg bokstavligtalt stjerner. Og det er ikke for at jeg er så trøtt eller noe.

Det er ikke lett å få fram på bilde, men i taket hos meg er det klistret selvlysende stjerner i taket  ( det er ikke jeg som har gjort det ).

Men det var slik da vi kjøpte huset. Sikkert beregnet på barn. Men jeg syntes det er litt koselig da og se på stjernene når jeg skal sove.

Fyller opp vinterlageret.

Ja, da,  er man hamstrer så er man hamstrer. ( SOLBÆRSYLTETØY)

Veldig mye fin villbringebær ute nå.

Jeg er opptatt om dagen med  å få i hus vinterforsyningen.

Jeg trodde kanskje det var noen andre som skulle få plukke inn det jeg har i hagen på Eidsvoll i år. Men, sånn ble det ikke. Da vi enda ikke har fått solgt.

Det er veldig mye amerikanske blåbær i hagen vår på Eidsvoll i år.

Epler blir det bra med også.

Kjøttboller og spagetti.

I dag hadde vi en lettvint middag som også var god. Fikk lyst å dele oppskriften med dere.

Saus:

To bokser hakkede tomater

2 løk ( finhakket)

4 hvitløkfedd ( finhakket)

Salt, pepper og en klype sukker.

En neve basikikum

10 cherry tomater

500 g spaghetti

Svenske kjøttboller

Fres løk i olje og tilsett de hakkede tomatene. La det få et oppkok og smak til med krydder.  Ha i kjøttbollene og la det trekke mens du koker spagetti i buljongvann og har det i sausen.  Pynt med cherrytomater.

En spesiell sommer.

Jeg har ikke fått vært så mye på Eidsvoll i det siste for jeg farter jo fra hus til hus og veit snart ikke hvor jeg bor. I sommer har vi hatt 4 hus og passe på og det er et stykke i mellom dem. Fra Eidsvoll til Alvdal. Så vi har også ligget mye på veien. Men, nå har jeg vært noen dager på Eidsvoll igjen og plukket inn bær.

Bringebærene var noen fine og noen overmodne når jeg fikk plukket de. Og det var litt rart å tenke på at disse bærene jeg har satt, stelt med og høstet av noen år. Nå var det siste gang.  Jeg tok liksom farvel med de.

Ja, alt har en ende. Vi skal nå selge huset vårt på Eidsvoll og det skal også bli litt godt. For 4 hus har jeg erfart nå, er litt i overkant ja. Vi selger også i samme slengen fritidshuset i Alvdal. Så når alt dette er over håper jeg ting roer seg, og vi kan kose oss med de to siste stedene. Et sted vi skal bo og et feriehus i Koppang.

Solbærene ble også plukket inn.

Nå har jeg reist til mitt nye hjem igjen og her prøver jeg å finne ut av hvordan jeg skal ha det. Og flytte fra 700 kvm til 200 kvm hus er en utfordring skal jeg si. For det er ikke lett å kvitte seg med ting. Men det må jeg bare, har ikke plass og foreløpig er alt bare kaos og jeg har skikkelig problemer med å velge hva som skal brukes i vårt nye hjem og hva vi må kvitte oss med.

Og en annen ting, guttene hadde lovet meg å passe på meg så jeg ikke skal lage meg så mye hage igjen. Men, tror du de kommer til å klare det? Det blir vanskelig, for det ser nesten ut som jeg er litt igang igjen.

I allefall er liljene og pionene kommet i jorda i dag.

Og terrassen begynner å fylles opp.

Dette er løkplanter som jeg setter hver vår og tar opp og inn om vinteren. Så jeg måtte jo ta de med meg. På Eidsvoll forsvant disse krukkene litt en her og en der på hele tomta, så da så det ikke så mye ut. Her på terrassen ble det litt voldsommere.

Hvit Julerose ( Helleborus niger).

Jeg kjøpt en julerose rundt juletider og har hatt den i vinduet inne helt til jeg flyttet den fra Eidsvoll og hitt til vårt nye bosted. Da satt jeg bare krukken ut på terrassen, sånn i mens.

Jeg har ikke så mye erfaring med juleroser, så jeg ble overrasket da jeg så den sto med masse knupper og blomst nå.

Kanskje det er fordi den har stått inne og blitt satt ut hvor det er kaldere, og at det har trigget den til å blomstre nå i august.

Som sagt har jeg ingen erfaring med julerose, men syntes det var litt artig å se den blomstre igjen nå. Og har jo hørt at det er en staude som kan leve utendørs, så derfor plantet jeg den i dag i en av kassene mine som jeg har satt på terrassen.

Så håper jeg på at den overlever under snøen i vinter. Og så har jeg tenkt at jeg kunne kjøpe flere til jul og pynte opp inne med, og sette de også ut i sammen med denne til våren igjen så den får selskap. Kanskje jeg får en fin kasse på terrassen med juleroser tilslutt.

Utebadekar.

Forrige dagen begynte sønnen i huset og lage terrasse utenfor det nye drivhuset vårt, som vi laget her i Koppang i fjor. Som jeg har skrevet om her mange ganger. Og vi har over noen år samlet et par badekar ute her, for å ha til bading ute på sommeren.

Det har hele tiden vært meningen at disse badekarene skulle bygges inn.

Så i dag har de blitt integrert i terrassen utenfor  vårt hjemmelagede utestue.

Og det var minsten som fikk æren av å ta det første badet.

Vi ble fornøyd med resultatet.

Det kan hende det blir mange koselige badestunder her ute. Vi tar varmtvann fra inne i huset igjennom hageslangen. Se for deg en flaske med vin og to glass i midten her, og det er utsikt ut i skogen. Man, kan faktisk sitte på jakt her, he, he.

Enda litt sommer.

Vi er på Koppang denne uka og driver med litt sommeraktiviteter. Gutta har liggi i telt ved gapahuken, minstens første telttur.

Vi klarte ikke dy oss så vi gikk oss en morgentur for å se etter de. Og da klarte vi å vekke de.

Ellers har jeg plukket litt solbær og rips, som blir syltetøy.

Gubben fresher opp vinduene på hytta, mye som må gjøres om sommeren og helst finvær.

Sønnen lager terrasse utenfor det nye drivhuset vårt.

Så her er det full aktivitet. Han har snart bygd en terrasse på en dag.

“Uten mat og drikke duger helten ikke”.

Da ble det middag ute i dag.

Enda en fin sommerdag fikk vi her oppe i Koppang i dag.

Fjellet er fint på sommeren.

Vi har nå noen dager vært på fjelltur.

I går så vi etter multer her oppe på fjellet i Koppang, men fant ikke noe særlig. Tror kanskje det har frysi på våren.

Men, i dag har vi vært på fjelltur langt inne i fjellet langs Vinjevegen på besøk på en gammel sæter.

Vi koste oss inne i sæterhytta med kaffe og lapper og vi var ute og tødde oss litt.

Der var en fin gammel hjemmelaget båt som skle fint på vannet.

Ferskt fjellvann smaker godt.