Så jeg måtte da prøve en gang til, forsto ikke mønsteret så godt, (etter mange års øvelse på å hekle, tidligere) måtte jeg nå lage min egen versjon, så det virkelig skulle bli en lue tilslutt.
Så her er resultatet:
Kategoriarkiv: Blogg
Heklelue.
Her kommer oppskriften jeg fant på hekle lue i bomullsgarn, sommerlue.
Som jeg prøvde og hekle, men misslykkes.
LUE
Legg opp 5 lm og hekle m sm til en ring med 1 kjm.
1.omg: 3 lm er 1 st. Hekle 2 st rundt ringen og 2 lm, * hekle 3 st og 2 lm* gjenta * til * ytterligere 3 ganger ( 5 i alt )
2.omg: *hekle 2 st i første st, 1 st i de neste 3 st og 2 st i siste st i gruppen, 2 lm * gjenta fra*til * ytterligere 4 ganger.
3.omg: *hekle 2 st i første st, 1 st i de 3 neste st og 2 st i siste st gruppen, 2 lm* gjenta fra * til * ytterligere 4 ganger.
4 omg: *hekle 2 st i første st, 1 st i de 5 neste st og 2 st i sistw st i gruppen, 2 lm* gjenta omg ut.
5 omg: hekle 1 kjm i første st hekle 1 st i de neste 7 st, 2 lm* hekle 1 st-2lm-1 st rundt lm buen. Hekle 2 lm, hopp over første st og hekle 1 st i de neste 7 st, 2 lm.* gjenta fra* ytterligere 3 ganger.
6 omg: hekle 1 kjm i første st. Hekle 1 st i de neste 5 st , 2 lm* hekle 2 st rundt lm-buen, 1 lm og 2 st rundt siste lm-buen, hekle 2 lm, hopp over første st og hekle 1 st i de neste 5 st, 2 lm* gjenta fra* til * ytterlugere 3 ganger.
7 omg: hekle 1 kjm i første st hekle 1 st i de neste 3 st , 2 lm * hekle 2 st rundt lm-buen, 2 lm , 2 st rundt neste lm-bue, 1 st mellom de 2 st på foregående omg, 2 st rundt neste lm- bue ( 5 st i alt) , 2 lm, 2 st rundt neste lm- bue, 2 lm, hekle 1 st i de neste 3 st, 2 lm* gjenta fra * til* ytterligere 3 ganger.
8 omg: hekle 1 kjm i første st. Hekle 1 st i den neste st, 1 lm.* hekle 2 st rundt lm- buen, 2 lm, 2 st rundt neste lm-bue. Hekle 2 st i de neste 2 st. I de neste st hekler du 2 st, hekle 2 st i de neste 2 st. Hekle 2 st rundt lm- bue ( 10 st i alt) , 2 lm, 2 st rundt lm-buen, 1 lm. Hopp ovet 1 st og hekle 1 st i neste st. 1 lm *gjenta fra* til* ut omg.
9 omg: hekle 1 fm rundt lm- buen, 2 l.* hekle 2 st rundt neste lm-bue, 1 st i hver av de neste 10 st, 2 st rundt lm-buen ( 14 st i alt), 2 lm, 1 fm rundt lm-buen, 1 lm, 1 fm rundt neste l- bue, 2 lm* gjenta fra* til * ut omg.
10 omg: hekle 1 kjm rundt lm-buen. *hekle 2 st rundt samme lm-bue. Hekle 1 st i de neste 14 st , 2 st rundt lm-buen ( 18 st i alt) , 2 lm, 1 fm mellom de 2 fm i foregående omg, 2 l.* gjenta fra* til *ut omg.
11 omg : hekle 1 st i de neste 18 st, 2 st rundt lm-buen. * hekle 1 lm, 2 st rundt neste lm-bue, 1 st i de neste 18 st, 2 st rundt neste lm-bue* gjenta fra* til * ut omg.
Gjenta omg 10 og 11 ytterligere 4 ganger ( 19 omg).
20 omg: * 1st over hver st, 1 st rundt lm-buen* gjenta fra* til * ut omg.
21 omg: 1 fm i hver st omg ut.
Denne oppskriften brukte jeg og klarte ikke og få noen lue, det ble mer en brikke/ duk. 🙂
Januar.
Varmekabler.
Stenmo, gang gulv.
Gamle gang gulvet.
Her på hytta er alt veldig gamelt, og i mine øyne stykt. Så nå har vi jo malt tak og vegger helt hvit. Satt opp noe på veggen til å henge opp klær på.
Og gulvet :
Er gamelt og stykt. Så nå skal vi legge isolasjonsplater først, så blir det varmekabler oppå.
Får vi varme i gulvet blir gangen varmere og sko og klær som har vært ute i snøen å lekt blir fortere tørt igjen. Så dette tror vi blir bra. Da vi håper at det skal være barn også som skal bruke denne hytta oppe på koppang.
Grevinens suppe !
Dette ble nesten som tawnysuppen i Grevinnen og hovmesteren ?
Hønsesuppen varmet godt nå i januar.
Jeg kokte ei høne som jeg hadde liggende i fryseren og kokte 200 g grønne linser i en annen kjele.
Kokte med noen hønebujong terninger i hønegryta, så det ble god kraft som jeg målte opp 2 liter hønsekraft og hadde over i en ny gryte til suppe. Hadde igjen i kjøleskapet etter jul et blomkålhode som jeg syntes var kjekt å bruke opp, etter å ha kokt blomkålen i hønsesuppa en stund brukte jeg stavmikser nede i gryta for å mose blomkålen litt.
Så skrelte og skjærte jeg 3 løk og puttet oppi, samt 3 ss med smør, 4 ts karri og litt salt. Puttet i linser og ferdig renset hønekjøtt, oppdelt.
Tilslutt hadde jeg i et beger med lett rømme og 2 dl med kremfløte.
Suppa ble kjempegod.;-)
Vi hadde også noen grove rundstykker i fryseren som var gode til og vi ble veldig mette.
Charlotte Whitton.
Latter lindrer smerte.
Å le sammen med venner gjør at vi føler oss bedre og kjenner mindre smerte. Men det må være ordentlig, rungende latter, og ikke høflig knising, ifølge de britiske forskerne som har gjort studien. Latteren gjør nemlig at vi blir slitne, samtidig som hjernen skiller ut endofiner som gjør at vi føler mindre smerte. Ifølge forskerne kan det å se på en morsom komiker eller komedie i et kvarter redusere smerte med 10 prosent.
( kilde: www.forskning.no)























