Adventslysene.

I dag er det lille juleaften, og 4 søndag i advent. Og vi har vært å tent lys på gravene, byttet presanger med de vi ikke skal være sammen med i morgen. Laget marsipan kuler med sjokolade rundt. Spist risengrynsgrøt til middag,  jeg har laget så mye grøt at det er nok til riskrem i morgen også. Og nå har vi pyntet juletreet, så vi er i rute til i morgen.

image

Vi tenner fire lys i kveld
og lar dem brenne ned,
for lengsel, glede, håp og fred,
men mest allikevel
for fred på denne lille jord
der menneskene bor.

Fruktkaker.

De kan bakes i god tid før de skal spises el. gis bort. Det er et uttall forskjelige kakeformer å få kjøpt og ha røren i.
Oppskrift fruktkaker.
200 g steinfrie svisker
200 g aprikoser
1 pakke ( ca. 100 g) fruktblanding
200 g lyse rosiner
3 dl appelsinjuice
250 g smør
300 g sukker
300 g hvetemel
1 ts bakepulver
4 egg

image

Skjær svisker og aprikoser i ganske små biter. Legg all frukten i bløt i appelsinjuicen. La det stå et par timer.
Rør mykt smør og sukker luftig.
Rør i et egg om gangen. Sikt i mel og bakepulver, tilsett fruktblandingen og bland alt godt sammen.

image

Fordel røren i smurte former og stek kakene på nederste rille i ovnen ved 150 grader i ca. 1 time. Varier steketiden etter størrelsen på formene.
Kjenn med en kakenål om kakene er gjennomstekt.
Avkjøl på rist.

image

Lyspærer.

image

I huset hos oss skifter vi lyspærer hele tiden. Spesielt de små, tidligere kalt komfyrpærer. Vi har de bl.a i vinduslamper.

image

Men nå har det skjedd mye nytt på lyspærefronten; sparepærer, halogenpærer. Og nå har det kommet miljøvennlige ozon led-pærer som bruker lite strøm, kun 1,2 w med 15 års garanti.
Ja, så nå gjenstår det bare å se om det er slutt på denne skiftingen av lyspærer hele tiden. Om, de varer i hele 15 år, det skal bli deilig.

image

Kransekake.

Julebaksten hører med til juleforberedelsene.
Å bake syv sorter til jul kan vi kalle en urnorsk tradisjon. I førjulstiden kjevles og trilles det, det stekes i ovn, i gryte og jern og bokser fylles med de deiligste kaker.

Oppskrift på kransekake.

500 g melis
500 g mandler
4 eggehviter

Jeg gikk i mange år og forsto ikke hvordan de klarte å lage kransekake.
Jeg misslykkes mange ganger og ingen kunne forklare meg det.
Noen gang fløt den altfor mye ut og ble hullete og brakk. Noen gang fikk jeg den ikke ut av formene, måtte ødelegge ringene for å få de ut osv. osv.
Men nå har jeg forstått det hele 😉 og alle kan klare det, hvis noen forteller de kjørereglene. Så her kommer min erfaring.

image

Til 1 kransekake brukes 500 g mandler. Det er som regel 500 g i en pose du kjøper i butikken, så da kjøper jeg 2 poser og lager 2 kransekaker med en gang.
For jeg tar en pose 500 g mandler og skoller, d.v.s. Koker opp vann, heller mandlene i kokevannet og lar de ligge litt til skallet løsner, tar de ut av vannet igjen og napper av et og et skall av alle mandlene. Så lar jeg de ligge utover på et brett med tørkepappir et døgn el. to.
Da er mandlene klare til å males. Da maler jeg 500 g mandler uten skall og 500 g mandler med skall og blander dette. Og så skal det blandes inn melis, da vi lager to kaker blir det 2×500 g melis.
Tilslutt er det eggehvitene som skal i, her er det viktig hvor mye eggehvite som blandes i. Ca. 4 eggehviter for 500 g mandler. Men det kommer an på hvor store eggene er. Så vi kan si ca. 3-4 eggehviter, eller 7-8 eggehviter til min doble deig. Så skal deigen knas mye, den skal bli varm. Så en ny erfaring er å pakke deigen inn i aluminiumsfolie litt flat pakke, sette den i stekeovnen på 100 grader i ca. 1 time. Avkjøl deigen og oppbevar den kjølig en dag el. to før man trykker deigen ut av en kakesprøyte el. kjøttkvern med egnet hullskive el. triller deigen ur til fingertykke pølser.

image

En annen ting er formene, de må smøres godt og gjerne stå en stund med smør i før man bruker de. Og ikke vaske de, bare tørke av de med tørkepappr etter bruk.
Kransekakene stekes i ovnen på midterste rille ved 200 grader i 8-10 min. Må passes godt på, det går fort, så de ikke blir for brune. Så må kransekakeformene stå til de blir helt kalde før en prøver å ta ringene ut av formen. Får du de ikke ut, la de stå litt til og gi de et lite kakk, da skal de falle ut av seg selv.
LYKKE TIL!

image

image