Kategoriarkiv: Blogg
Fotmassør.
Jeg har fortalt om fotmassasjen som jeg kjøpte på messa på lillestrøm. Nå har den pakka kommet i posten.
Og den er jo helt super fin. Jeg er så glad for at jeg kjøpte den. Kjempe julepresang.
Jeg har prøvd den og den var lett og lære seg, massøren fungerte fint. Så nå kjenner jeg bare etter om kroppen min har reagert noe på all denne gode behandlingen . Det blir jo fotsoneterapi mens man samtidig kan se på tv.
Foruten for at det er kna-/rullemassasje er det varmeterapi, infrarødterapi, magnetterapi og jeg kjente godt ved litt høy styrke elektroterapien. Som jeg kjenner igjen fra tidligere maskiner vi har brukt.
Og det fulgte med pats ( har ikke prøvd det enda) men de kan settes på rygg/nakke eller der man måtte ha vondt.
Overaskelse.
Naboen her oppe på Stenmo «hytta», ringte og fortalte at det var blitt mørkt på hytta. Så han frykta at strømmen hadde gått. I dag jeg reiste oppover og var her oppe i ca. 14.00 tiden og her viste det seg at sikringen hadde ryki. Så det var kaldt inne ja. Det var – 4 grader, alt hadde frysi. Vannet i vaskene og i do skåla, og det var virkelig kaldt. Nå i skrivende stund kl. 20.30 begyner varmen å komme her. Nå er det + 12 grader og er sliten etter en lang, dårlig dag. Vann har vi ikke da, for i sta sto varmtvannet i dusjen og sprutet i alle rettninger. Så jeg måtte skru av hovedkrana til vannet. Det var blandebatteriet i dusjen som hadde sprekt. Får håpe at vi får reparert det i morgen. Så håper jeg ikke det skjer noe mer galt her i kveld/natt. For nå er det i grunn nok for meg i dag. Så får jeg bare vente til i morgen for da kommer Terje oppover, så får vi håpe han har kjøpt med et nytt blandebatteri og at han klarer og reparere igjen og at vannet er tilbake i morgen.
Oslo Domkirke.
I går kveld var vi i Oslo Domkirke på julekonsert, der fikk vi høre frisk og nydelig julemusikk av Oslo Gospel Choir. Og gjestesolist Marit Haukås Mittet som har en sterk og nydelig stemme.
I tillegg fikk vi høre Marit Larsen som selv spilte både piano og gitar.
Tilslutt reiste alle seg og sang Deilig er jorden som avsluttning.
Juleblomst, Asalia.
Havremakroner
160 g (4 dl) havregryn
125 g (2 1/2 dl) hvetemel
1 1/2 ts hjortetakksalt
180 g (2dl) sukker
1 ts kanel
1 knivsodd knust nellik
2 1/4 dl smeltet margarin
4 ss fløte
Bland alle de tørre ingredienser sammen, spe med fløten og den smeltede margarin. La deigen stå en times tid kjølig. Trill ut en liten kake, på størrelse som en valnøtt og stek en prøvekake. Kaken skal flyte utover og bli flat, men den skal ikke være hullet. Hvis den er det, kan du tilsette litt mer mel og litt mer havregryn. Virker kaken hard, kan du tilsette litt smeltet smør. Kakene stekes i ovn på 190 grader i 10 minutter.
Kokosmakroner.
Og så var det bestemor sine kokosmakroner som er de aller beste.
Kokosmakroner:
5 Eggehviter
250 g ( 2 3/4 dl) sukker
250 g kokosmasse
1/2 ss hvetemel
Pisk hvitene stive, dryss i sukker, kokosmasse og mel.
Røres i en kjele over varmen til deigen er sammenhengende. Sett deigen med dessertskje på godt smurt plate og stek kakene i 15 minutter i ovnen på 180 grader.
Bakedag.
I dag har jeg bakedag, nå må kakene i boks snart, kjenner panikken stiger.
Har tidligere skollet og malt mandler til 2 kransekaker, så i dag har jeg gjort alvor av og bake det i sammen. Når jeg baker kransekaker blir det 8 eggeplommer tilovers som jeg syntes er synd og hive. Så nå har jeg funnet fram til en gammel oppskrift på eggeplommekaker.
De ble litt marengsaktige , litt søte.
EGGEPLOMMEKAKER.
2 eggeplommer
250 g (5 dl) siktet melis
1/4 ts hjortetakksalt
Eggeplommer, melis og hjortetakksalt knas sammen til fast deig. Det skal overhodet ikke mel i disse kakene. Det kan være litt vrient å kna deigen sammen, men vær tørr og varm på hånden så går det fint. Trill deigen ut til små kuler som settes på plate. Gi hver kake en liten «trøkk» og stek dem i 15 minuttet i ovnen på 160 – 170 grader. Kakene skal faktisk mer tørre enn steke. Kikk endelig ikke på kakend de første 10 min. Disse kakene hever seg fint og er veldig lette og sprø, rene konfekten.




































