Bilde er tatt i 1941 og da var Asta 9 år. Bildet er tatt på Leirsund hos Fam. Hertzenberg en gang hun ble passet der.
Kategoriarkiv: Blogg
Gammelt bilde fra år 1938.
Bilde
Appelsinsalat.
Dette er en praktsalat som passer godt i Påsken enten kan serveres som forrett til middag – eller ved siden av middagsrett – kanskje koteletter eller stekt høne med ris.
1/2 salathode
2 appelsiner
Ca. En halv neve rosiner
2 ss olje
1 ss sitronsaft
1/2 ts sukker
1/2 ts salt
Litt hvitløkspulver
Strimle salaten, rens appelsinene, del dem i båter, og skjær båtene i biter.
Bland alt i en bolle og vend salaten i dressingen. Sett alt kaldt en stund og vend alt igjen like før folk forsyner seg.
Mistberget, Eidsvoll.
Sola skinner i dag også, så da ble det langtur på oss i dag også. Deilig og nyte de få flotte dagene vi har. Vi syntes det ble en fin Påsketur.
Man trenger ikke og reise på fjellet når en har så mange turmuligheter i nærmiljøet.
Vi kjørte bil fra minnesund opp minnåsen, retning Hurdal. Og parkerte nede ved vegen og gikk opp
på nordsiden av Mistberget.
Halveis oppe i bakkene har de laget en gapahuk.
Gapahuken har de kaldt Karins Plass, og vi tok en rast og pustepause der.
Og vi kunne skrive navne vårt i boka at vi hadde vært her.
Og siden vi har kjøpt inn så mye appelsin og kvikk lunsj, hadde vi det med på turen som turmat.
Her så vi Mistbergtårnet i det fjerne.
Fin utsikt er det også, når vi kommer høyt opp i Mistberget.
Her har jeg tatt bilde av minnesundbrua over Mjøsa.
Mistbergmasta. Her får vi tv signaler fra.
Vi gikk videre til det gamle tårnet.
Her var det også bok og skrive i og en gapahuk til.
Myhrer heter denne gapahuken.
Etter en liten pause gikk vi samme veien i retur. Men, det går alltid mye fortere hjem. Bare nedoverbakker ned av Mistberget. Vi fikk noen fine timer ute i sola i dag.
God Påske.
Galleri
Ekorn i Bokkedalen.
Vårjevndøyn
Påskekake.
Har du lyst å lag en god kake til påske kan jeg anbefale denne.
Oppskrift:
50 g gjær
1 stor appelsin
125 g smør
Ca. 8 dl hvetemel
1/2 ts salt
1 ss sukker
2 dl fløte 35%
100 g rosiner
Ca. 50 g hakket sukat
Skyll appelsinen godt og riv det gule skallet fint.
Press saften av appelsinen, varm den til den er lunken og rør ut gjæren i den.
Smuldre smøret i melet, tilsett saften med den oppløste gjæren og fløten, salt og sukker. Elt deigen sammen, ev. med mer mel, og la den heve lunt i ca. 30 min.
Kjevle ut deigen til en avlang leiv og dryss på rosiner og sukat.
Rull leiven sammen fra langsiden, og skjær den i 12-15 biter. Sett bitene med snittflatene opp i en liten smurt langpanne. La kaken etterheve 15-20 min.
Dryss et tynt lag sukker over kaken og stek den 20-25 min. ved 200 grader på midterste rille.
Blomsterdilla.
Rensing av kaffemaskin.
Kaffemaskinen må av og til renses skikkelig for kalk som avsettes i vannbeholderen – helst bør dette gjøres hver annen måned.
Det er mange gode midler å få kjøpt, men det beste har du nok allerede hjemme.
Eddik.
Slik gjør du:
Bland 3 dl eddik og 7 dl vann i bryggeren. Slå på maskinen og la halvparten av væsken passere igjenom. Slå av og la væsken virke i 10 minutter. Slå på igjen og la resten av eddikvannet passere.
Skyll kaffebryggeren ved å la 2 – 3 liter vann passere gjennom den.


























































