Smørbukk

Da vil jeg sitere fra boka Barnas Flora igjen. Så kan vi jo gå ut i naturen og se etter disse plantene når våren/sommeren kommer.

image

Smørbukk
(Sedum telephium)
Smørbukk kalles denne planten med små, hvite- eller gulgrønne blomster som sitter tett sammen i klaser. Den trives på tynt jordlag, på bergknauser og steinete steder.
Selv om det er lite jord der den vokser, og derfor lite næring å suge opp, kan den klare seg utrolig godt. Denne planten kan ligge i en plantepresse en hel sommer uten å dø, ja, den kan til og med danne nye skudd i pressa.
Den lagrer vann i de tykke bladene, og kan klare seg uten i både uker og måneder.
Smørbukkplanten blir mellom 10 og 20 cm høy. Den er vanlig på østlandet, du finner den også enkelte steder på vestlandet, men lenger nord er den svært sjelden.

Elsker, elsker ikke ……

Er du forelsket så kan du gå ut og plukke deg noen smørbukkblomster.
De skal fortelle deg om forelskelsen er gjengjeldt. Dette trodde folk i det minste før i tida. Den som var forelsket kunne henge to slike planter over senga ved sengetid.
Når du våknet skyndte de seg å se etter hvordan blomstene hang. Hadde de vridd seg mot hverandre, skulle det bety at kjærligheten var besvart. Vred blomstene seg fra hverandre var det verre. Da var det ikke mer å håpe på.
Smørbukk kunne brukes på andre måter også. Ga noen en smørbukk til kjæresten sin, ville de vise at kjærligheten skulle vare for alltid – akkurat som disse blomstene holder seg lenge. I sverige kalles forresten smørbukkblomsten for kjælighetsurt. Før i tiden trodde folk også at planten kunne varsle død.
I Danmark heter denne planten St.Hans-urt. Et annet navn er skomakerurt, sikkert fordi barn i hele Norden har brukt de tykke bladene til å pusse skoene sine med.

Gammel skrivemaskin

image

image

image

Hva lagrer vi på? Denne er gammel og har gått ut på dato for lenge siden. Selv om jeg har maskinskriving og lært meg tørts metoden og tatt eksamen i å skrive så fort som mulig etter diktafon. Så var denne maskinnen utrangsjert den gangen også, selv om det er over 30 år siden.

Løiten Brænderi

image

Vi tok en søndagstur til Løiten Brænderi i dag.

image

image

Skal ha barnedåp om 14 dager.

image

Tenkte å få noen ideer til borddekking, og handle litt bordpynt.

image

image

image

image

Samtidig er det koselig og litt opplevelse å gå og titte der.
Så vi gikk rundt i hele Brænderiet og sugde inn inntrykk.

image

image

image

Lysjordbærtallerken.
Ser så god ut og ekte at man får lyst å spise de.

image

Snart Påske.

image

image

image

image

image

image

Etter en runde rundt det hele er det godt med en matpause, sitte ned litt og gå på do. Så da avsluttet vi det hele i kaffeen. Der har de laget gammel stemning, mange gamle ting utstilt. Og store mammelukker og hvite store langunderbukser, herre. Henger på en snor under taket.

image

Når en går på do, møtes en av denne samlingen flasker, minner fra den tiden det var akevitt produksjon i de lokalene.

image

image

Og inne på do henger gamle ukeblad forsider.

image

image

image

Ja, det ble en koselig søndagstur.

Mokkakake

Det nærmer seg helgen, så jeg har baket en helgekake.
Denne bakte jeg veldig mange ganger når ungene var små, fin til barnebursdager med seigmenn og nonstopp på. Tror vi laget både katt og tog av denne røra til barnebursdag.

image

Oppskrift MOKKAKAKE

2 egg
3 dl farin
Skal piskes til eggedosis
4 1/2 dl hvetemel
2 1/2 ts bakepulver
1 1/2 dl melk
150 g smør smeltes
1 ss kakao
2 ts vaniljesukker
Kaken stekes i 20 min. I 150 grader i ovnen.
KREM
3 1/2 dl melis
2 ts vanilhesukker
1 ss kakao
4 ss sterk kaffe
4 ss smelta smør
Alt dette røres glatt og strykes på kaken mens den enda er varm.

Jeg laget dobbel posjon i dag i langpanna.
Veldig lett og lage.
God er den også, mmm gleder meg.

image

Vår og opprydding.

Jeg har i dag vært inne på pludrehanne.blogspot.no
Hun hadde et kjempe tips om å snu alle kleshengerene  feil veg i skapet.Etter  hvert som klærne er ute av skapet, brukt og vasket opp igjen, henges de inn rett veg. Etter et år har vi vært igjennom alle årstidene. Plagg som fortsatt henger med snudd henger, er det neppe grunn ti å beholde, da er ikke behove stort for de klærne. Genialt!
Jeg har begynnt nå med en gang, så får vi se til neste vår.

image

Så frø

image

Her har jeg sådd noen frø i dag.

image

Dette har jeg sådd for en stund tilbake.

image

Tomatplanter, som har begynt å spire.

image

Kamomille planter.

image

Ja, det er alltid spennende og se om det vil spire.

Våropprydding

image

Sola skinner og alt støv og skitt fra vinteren lyser opp inne. Hvor kommer alt støve fra?
Sola står vell enda litt lavt på himmelen og skinner så fint inn vinduet mitt, og avslører ALT.
Nei, nå skulle man ha vært borte hele dagen og kommet hjem etter at sola har gått ned. Da hadde man ikke sett alt det jeg ser i dag. Her er der bare å gå på med krom hals. Vaskemaskinen går, og oppvaskmaskinen går og vaskebøtta er fylt med vann. Her er det bare å vaske på, ut med vinteren, inn med vår og sommer.

image

Geiterams

Jeg fortsetter med og sitere fra boka barnas flora. Og venter på at våren skal komme og at det skal blomstre ute.

Matsyre
Geiterams.
Chamaeneruon angustifolium

I juli og august kan du gå ut og kikke etter de store, rødfiollette geiteramsblomstene. De trives godt på hogstfelter, langs skogveier og jernbanelinjer. Derfor kalles de også iblandt rallarroser, etter arbeiderene som bygde jernbanene (rallarne).
Geiterams finner du over hele landet, hvor du enn bor. Det sitter mange blomster samlet øverst på stilken, hver blomst har fire kronblader.

geiterams

Juks i Koporje
På 1800- tallet fantes det en liten bygd i Finland som het Koporje. Der brente de ned store skoger for å dyrke geiterams. Ikke på grunn av de vakrw blomstene, og heller ikke for å gi dem til kyrene så de skulle gi mer melk. Nei, det fantes en teforretning i moskva der de hadde oppdaget at det gikk an å lage te av geiteramsblader. Eierne av denne forretningen hadde også funnet ut at hvis de kalte bladene kinesisk te, så kunne de tjene en masse penger .
For kinesisk te var både fint og dyrt.
I flere år samlet og tørket bygdefolket falsk kinate til denne forretningen. Men en dag var det noen som oppdaget at det bare var geiteramsblader. Folk ble kraftig forarget over jukset. Takket være geiteramsen ble den lille bygda viden berømt. De lettjente pengene var det slutt med, men geiterams-te smaker ikke dårligere for det ……

Fam. Egeland

Dette er et gammelt familie bilde av fam. Egeland, bilde er tatt ca.år 1904. Det viser bilde av Rasmus Ekeland helt til venstre ca. 8 år gammel, mor Ane Taletta og far Ludvig. Maurits bakerst i mellom mor og far, han var det eldste barnet ca.10 år. Han døde av en infeksjon som barn, bare noen år etter dette bilde. På fanget til mor sitter yngstemann Trygve ca. 2 år. Og til høyre i bilde står lille Bergit og hushjelpa Berta.

b014